اکسیژن ساز ، بای پپ ، سی پپ

تجهیزات پزشکی در منزل

انواع تجهیزات پزشکی بیمار در منزل

تجهیزات پزشکی بیمار در منزل مجموعه‌ای از سایل و تجهیزات پزشکی هستند که در خانه جهت مراقبت و درمان بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی این تجهیزات ارائه خدمات بهداشتی و درمانی مناسب در خانه برای بیماران است که به علت شرایطی همچون بیماری، ضعف جسمانی یا ناتوانی قادر به حضور در مراکز درمانی نیستند.

انواع تجهیزات پزشکی خانگی

بطور کلی تجهیزات پزشکی بیمار در منزل شامل چند گروه زیر می‌شود:

  • دستگاه‌های پزشکی

دستگاه‌های پزشکی شامل دستگاه‌هایی مانند پالس اکسیمتر (دستگاه اندازه گیری ضربان قلب و سطح اکسیژن)، فشارسنج (دستگاه اندازه گیری فشارخون)، دستگاه تنفس مصنوعی و دیگر دستگاه‌های تشخیصی و پایشی است.

  • وسایل کمکی

این شامل وسایلی نظیر نیمکت توالت، عصا، راهروهای قابل تنظیم برای افراد معلول و دستگیره‌ها جهت کمک به بیماران در حرکت و ایستادن می‌شود.

  • تجهیزات تغذیه

تجهیزات تغذیه مجموعه لوازم و ابزار پزشکی هستند که به بیماران جهت تغذیه راحت یاری میرسانند. تجهیزات تغذیه شامل سرنگ، کاتترها برای تغذیه مستقیم، پمپ‌های تغذیه و دیگر وسایل مورد نیاز برای تغذیه صحیح بیماران است.

  • بسترهای پزشکی

بسترهای پزشکی مجموعه تجهیزات پزشکی هستند که جهت مراقبت بیمار در بستر مورد استفاده قرار می‌گیرند و از بروز مشکلاتی همچون زخم بستر جلوگیری می‌کنند. از جمله بسترهای پزشکی می‌‌توان به تخت بیمار قابل تنظیم، تشک‌های ضد زخم بستر، تشک مواج و دیگر وسایل راحتی و درمان بیماران اشاره کرد.

  • داروها و مواد پزشکی

داروها و مواد پزشکی شامل داروهای تجویز شده توسط پزشک و لوازم ضدعفونی می‌شود.

تجهیزات پزشکی بیمار در منزل توسط پزشکان و تکنسین‌های پزشکی تعیین و نصب می‌شوند و بیماران و خانواده‌های آنان برای استفاده صحیح از این تجهیزات آموزش داده می‌شوند.

انواع تجهیزات پزشکی خانگی

تجهیزات پزشکی خانگی شامل مجموعه‌ای از وسایل و تجهیزات است که به صورت انفرادی یا در قالب کیت‌های آماده در دسترس بیماران بستری در منزل قرار می‌گیرد. این تجهیزات پزشکی معمولاً جهت مراقبت، پیشگیری و درمان بیماری‌ها در منزل مورد استفاده قرار می‌‌گیرند. در زیر به تعدادی از انواع تجهیزات پزشکی خانگی اشاره می‌کنیم:

پالس اکسیمتر: پالس اکسیمتر جهت اندازه‌گیری سطح اکسیژن خون و ضربان قلب بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از یک سنسور کوچک که روی انگشت قرار می‌گیرد، میزان اکسیژن خون و ضربان قلب بررسی می‌شوند.

فشارسنج: دستگاهی برای اندازه‌گیری فشار خون بیمار است. این دستگاه میزان فشار خون سیستولیک (فشار خون در هنگام ضربان قلب) و دیاستولیک (فشار خون در هنگام استراحت بین دو ضربان قلب) را نشان می‌دهد.

دستگاه تنفس مصنوعی: این دستگاه برای کمک به تنفس بیمارانی که مشکل در تنفس دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن‌ها را قادر می‌سازد تا نفس بکشند و دمی با کیفیت به دست آورند.

وسایل اولیه ایمنی: شامل لباس‌های محافظ مانند دستکش و ماسک، ضدعفونی کننده‌ها، الکل و ضدعفونی کننده‌های دست است که به منظور پیشگیری از عفونت و حفظ بهداشت شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وسایل کمکی حرکتی: وسایل کمک حرکتی شامل محصولاتی همچون عصا، زانوبند، نیمکت توالت، صندلی توالت قابل تنظیم و راهروهای قابل تنظیم برای افراد معلول یا کسانی که نیاز به پشتیبانی در حرکت دارند، می‌شود.

کمک های بینایی: شامل عینک خاص، لوپ و سایر وسایل برای کمک به بینایی کسانی که مشکلی در دید دارند.

تجهیزات کمک بینایی: تجهیزات کمک بینایی شامل عینک خاص، لوپ و سایر وسایل برای کمک به بینایی کسانی که مشکلی در دید دارند، می‌شود.

محلول‌های آب شور: برای شستشوی زخم‌ها از طریق گوش یا بینی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دستگاه‌های الکترونیکی پزشکی: دستگاه‌های الکترونیکی پزشکی شامل دستگاه‌هایی مانند قلب نگار (الکتروکاردیوگرافی) که برای ضبط فعالیت قلبی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد، دستگاه‌های سنجش قند خون (گلوکومتر) برای کنترل قند خون در بیماران دیابتی، دستگاه‌های رسیدن به تنفس عمیق (سپیرومتر) برای اندازه‌گیری حجم و سرعت هوای وارد شده و خارج شده ریه‌ها و دستگاه‌های سنجش دما (ترمومتر) است.

این موارد تنها بخشی از تجهیزات پزشکی خانگی هستند که افراد در منزل برای مراقبت و بهبود حال بیماران استفاده می‌کنند.

انواع وسایل کمکی پزشکی خانگی

تجهیزات پزشکی خانگی شامل مجموعه وسایل کمکی می‌شود که بیماران در منزل از آن‌ها جهت بهبود حال و ارتقاء کیفیت سطح زندگی استفاده می‌کنند. برخی از کاربردی‌ترین وسایل کمکی پزشکی خانگی عبارتند از:

عصا: برای افرادی که نیاز به حمایت در راه رفتن دارند، عصا ابزاری مفید است. انواع مختلفی از عصاها وجود دارد، مانند عصاهای تک پایه و عصاهای چهار پایه.

واکسن و سرنگ: واکسن‌ها و سرنگ‌ها برای تزریق داروها یا واکسن‌ها به صورت خودخواسته در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این وسایل باید با دقت و به درستی استفاده شوند و بهتر است تحت نظارت پرستار و تکنسین تزریقات با تجربه از چنین ابزار پزشکی استفاده کنید.

نظارت خانگی: تجهیزات پزشکی نظارت خانگی شامل دستگاه‌هایی مانند فشارسنج برای اندازه‌گیری فشار خون، ترازو برای اندازه‌گیری وزن، دستگاه‌های اندازه‌گیری قند خون، دستگاه‌ پالس اکسیمتر برای اندازه‌گیری سطح اکسیژن در خون و دیگر تجهیزات موثر بر نظارت بر وضعیت سلامتی خانگی می‌شود.

تجهیزات کمک حرکتی: این شامل وسایلی مانند صندلی‌های توالت قابل تنظیم، ریل‌های پله، لوازم حمام و دستگاه‌های راهروی خوابگاه است که به افراد با محدودیت حرکتی کمک می‌کند.

وسایل تنفسی: تجهیزات تنفسی شامل محصولاتی همچون دستگاه CPAP که برای درمان اختلالات تنفسی همچون آپنه خواب مورد استفاده قرار می‌گیرند، می‌شود.

انواع تجهیزات پزشکی خانگی مخصوص تغذیه

تجهیزات پزشکی خانگی مخصوص تغذیه شامل وسایل و دستگاه‌هایی است که برای افرادی که به تغذیه خاص یا مصنوعی نیاز دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از پرکاربردترین تجهیزات پزشکی خانگی مخصوص تغذیه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

پمپ تغذیه: این دستگاه‌ها برای تزریق مایع تغذیه از طریق لوله به معده یا روده برای افرادی که نمی‌توانند به طور طبیعی تغذیه کنند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ تغذیه قادر به تزریق مایعات غذایی و مکمل‌های تغذیه‌ای مختلف است.

لوله تغذیه: این لوله‌ها برای تغذیه مصنوعی مستقیماً به معده یا روده وارد می‌شوند. آنها معمولاً از طریق یک جراحی کوچک در ناحیه شکم وارد بدن می‌شوند. لوله تغذیه به افرادی که نمی‌توانند از طریق دهان خوراک بگیرند، امکان تغذیه می‌دهد.

انواع بسترهای پزشکی مناسب استفاده در منزل

انواع بسترهای پزشکی مناسب برای استفاده در منزل برای مراقبت از افرادی که نیاز به بستری شدن و درمان خاص در خانه دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ادامه به چند مورد از بسترهای پزشکی خانگی اشاره می‌کنیم:

تخت بیمارستانی قابل تنظیم: تخت بیمارستانی قابل تنظیم در منزل برای افرادی که نیاز به مراقبت بستری دارند، بسیار مفید است. این تخت‌ها دارای مکانیزم‌های قابل تنظیم برای تغییر ارتفاع و زاویه تخت هستند و می‌توانند به راحتی تنظیم شوند تا راحتی و امنیت بیشتری برای بیمار فراهم کنند.

صندلی نیمه فرش: این نوع صندلی‌ها دارای سطح صاف و پشتی است که قابلیت پشتیبانی از بخش عقب بدن را دارا هستند. آنها به افرادی که نمی‌توانند بر روی صندلی معمولی بنشینند، امکان نشستن و استراحت را می‌دهند.

وسایل حمایتی برای حمام: برخی از افراد به علت محدودیت در حرکت و تعادل، نیاز به حمایت در حمام دارند. در این موارد، وسایلی مانند صندلی حمام با پشتی قابل تنظیم، دستگیره‌های دیواری، پلکسی گلاس (دیواره شیشه‌ای) و کاغذهای ضد لغزش می‌توانند از افراد در حمام حمایت کنند.

انواع مواد و دارو پزشکی خانگی

مواد و داروهای پزشکی خانگی، مجموعه محصولاتی هستند که به صورت عمومی در منزل مورد استفاده قرار می‌گیرند. از پرکاربردترین مواد پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ضدعفونی‌ کننده: ضدعفونی ‌کننده‌هایی همچون الکل ایزوپروپیل، آب اکسیژنه ۳٪ و محلول آنتی‌سپتیک (مانند راستن) برای پاکسازی جراحات کوچک، برش‌ها و سطوح ضدعفونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ضد درد: داروهای ضد درد مانند پاراستامول و ایبوپروفن می‌توانند در منزل برای کاهش علائم دردهای سردرد، دندان درد و دردهای عضلانی استفاده شوند. همچنین، پک‌های سرد یا گرم همچون نیز در تسکین دردها موثر هستند.

بانداژها و چسب‌ها: بانداژها، پانسمان‌ها و چسب‌های آماده برای پوشاندن جراحی، محافظت از زخم‌ها و برش‌های کوچک به منظور جلوگیری از عفونت و تثبیت در صورت نیاز در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

داروهای ضد سوختگی: داروهای ضد سوختگی مانند کرم‌ها و ژل‌های پوستی برای درمان سوختگی‌های سطحی کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرند.

محلول‌های ضد عفونی کننده: برخی از محلول‌های ضدعفونی مانند کلرکسیدین، پوویدون یود و آب نمکی برای شستشوی دست‌ها، ضدعفونی سطوح و ابزارهای پزشکی در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

قیمت تجهیزات پزشکی خانگی

از آنجایی تجهیزات پزشکی خانگی تنوع بالایی دارند و توسط برندهای مختلفی تولید و عرضه می‌شوند، بنابراین از نظر قیمت در یک سطح نیستند. توصیه می‌شود بیش از قیمت، کیفیت و عملکرد تجهیزات پزشکی خانگی را مدنظر قرار دهید. با وجود این در صورتی که قصد خرید یک محصول پزشکی را دارید بهتر است چند برند را از نظر قیمت مقایسه کنید.

معروف ترین برندهای تولید کننده تجهیزات پزشکی خانگی و محصولاتشان

برندهای معروف در زمینه تولید تجهیزات پزشکی خانگی عبارتند از:

Omron : یکی از معروف‌ترین برندهای فعال در زمینه طراحی و عرضه تجهیزات پزشکی خانگی Omron است. این برند معروف در زمینه تولید انواع تفشارسنج‌، ترمومتر، دستگاه‌های ECG، نبض‌ سنج‌ و دیگر لوازم پزشکی فعالیت دارد.

Philips: شرکت Philips به عنوان یک تولیدکننده بزرگ تجهیزات پزشکی، محصولاتی مانند ماسک‌های تنفسی، دستگاه‌های ECG، پالس اکسیمتر و تجهیزات تنفسی را تولید می‌کند. تنوع محصول در این برند قابل توجه است و تقریباً همه افراد با هر بودجه و انتظار درمانی می‌توانند از برند فیلیپس خرید کنند.

Braun : در صورتی که قصد خرید محصولات اندازه‌گیری دما و ترمومتر دیجیتال دارید توصیه می‌کنیم انتخاب شما برند Braun باشد. این برند تولید کننده ترمومترهای دیجیتال و سایر ابزارهای سنجش دما است.

Beurer: این برند تولیدکننده انواع تجهیزات پزشکی خانگی از جمله فشارسنج‌ها، ترمومترها، ماساژورها و دستگاه‌های مراقبت از پوست است.

Medisana : برند Medisana تولید کننده دستگاه‌های اندازه‌گیری مثل فشار‌سنج‌، ضربان سنج‌ و دستگاه‌ ماساژ است.

3M: 3M تولیدکننده محصولات پزشکی مصرفی همچون باند، پانسمان‌، لوازم پزشکی و محصولات بهداشتی است.

Abbott:  Abbottتولیدکننده تجهیزات تست خون قند، کیت تست کرونا، تجهیزات اکسیژن تراپی و دستگاه‌های مراقبت از قلب است.

:GE Healthcare برند GE شرکتی بزرگ و فعال در زمینه تولید دستگاه‌های تصویربرداری پزشکی، دستگاه‌های اکو قلب، مانیتورینگ بیمار و سایر تجهیزات پزشکی است. عمدتاً این برند در زمینه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند که برای مراقبت از بیماران مراقبت ویژه بستری در خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

نکات مهم درمورد انتخاب و خرید تجهیزات پزشکی خانگی

در انتخاب و خرید تجهیزات پزشکی خانگی، مهم است که توجه به نکات زیر را در نظر داشته باشید:

مشورت با پزشک: قبل از خرید هر تجهیزات پزشکی خانگی، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. او می‌تواند شما راهنمایی کند و توصیه‌های لازم را بدهد.

کیفیت و قابلیت اطمینان: تجهیزات پزشکی باید دارای کیفیت بالا و قابل اطمینان باشند. انتخاب برندهای معتبر و تحقیق درباره تجربه‌ها و نظرات مشتریان می‌تواند به شما در این خصوص کمک کند.

نیازهای شخصی: بر اساس نیازهای شخصی خود، انتخاب کنید. هر فرد ممکن است نیازهای متفاوتی داشته باشد، بنابراین حتماً به نیازهای خود توجه کنید.

استفاده آسان: تجهیزات پزشکی خانگی باید عملکرد و استفاده آسان داشته باشند. مطمئن شوید که می‌توانید به راحتی از آنها استفاده کنید و دستورالعمل‌ها را درک می‌کنید.

قابلیت خدمات پس از فروش: مطمئن شوید که شرکت یا فروشنده، خدمات پس از فروش معتبر و قابل اعتمادی دارد تا در صورت نیاز در تعمیر یا سوالات فنی، شما را یاری کند.

قیمت: هرچند قیمت مهم است، اما تنها بر اساس قیمت تصمیم نگیرید. توجه کنید که ارزش و قابلیت کیفیت تجهیزات نیز مهم است. مقایسه قیمت‌ها و بررسی توجیه قیمت با ویژگی‌ها و کیفیت محصول می‌تواند بهترین انتخاب را برای شما فراهم کند.

گارانتی: مطمئن شوید که تجهیزات دارای گارانتی قابل قبولی هستند. این برای حفاظت از خرید شما و در صورت وجود مشکلات، تعمیر رایگان یا تعویض محصول ضروری است.

قوانین و مقررات: قبل از خرید، با قوانین و مقررات مربوط به استفاده از تجهیزات پزشکی در منطقه خود آشنا شوید و مطمئن شوید که تجهیزات خریداری شده با این قوانین سازگاری دارند.

توضیحی مختصر درباره پرکاربردترین تجهیزات پزشکی خانگی بده

  • فشارسنج

دستگاه فشارسنج برای اندازه‌گیری فشار خون مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه اطلاعات مهمی از جمله فشار سیستولیک (فشار خون در هنگام ضربان قلب) و فشار دیاستولیک (فشار خون در هنگام استراحت بین ضربان قلب) را ثبت و ذخیره می‌کند. اندازه‌گیری منظم فشار خون می‌تواند به کنترل فشار خون و تشخیص زودهنگام بیماری‌های مرتبط با فشار خون کمک کند.

  • دما سنج

دما سنج محصول پزشکی است که جهت پایش دمای بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین می‌توان از این دستگاه برای تخمین زدن دوره‌های تخمک‌گذاری در زنان استفاده کرد. این دستگاه بر اساس تغییرات دمای بدن در طول دوره تخمک‌گذاری، روزهای مناسب برای باروری را تشخیص می‌دهد.

  • دستگاه کمک تنفسی

دستگاه کمک تنفسی برای افرادی که مشکلی در تنفس دارند، مانند آسم، برونشیت یا مزمن انسداد ریوی، عملکرد و تاثیر مثبت خواهد داشت. این دستگاه به کمک فشار هوا، میزان و جریان هوای وارد شده به ریه‌ها را تنظیم می‌کند و عوارض تنفسی را کاهش می‌دهد.

  • پمپ انسولین

برای افرادی که دچار دیابت نوع ۱ یا ۲ هستند و نیاز به تزریق انسولین دارند، پمپ انسولین مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه به صورت خودکار انسولین را در دستگاه ذخیره کرده و به صورت پیوسته و متناسب با نیاز بدن، انسولین را تزریق می‌کند.

  • دستگاه هومودیالیز

دستگاه هومودیالیز برای افرادی که نیاز به دیالیز داشته باشند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه امکان تصفیه خون را فراهم می‌کند و به صورت خانگی قابل استفاده است. افرادی که درگیر به بیماری‌های کلیوی هستند و نیاز به دیالیز دارند، می‌توانند در منزل با استفاده از این دستگاه تحت درمان دیالیز قرار بگیرند.

  • پمپ خون خانگی

برخی از بیماران با مشکلات قلبی نیاز به پمپ خون دارند تا به قلب کمک کند به طور موثر خون را پمپاژ کند. پمپ خون خانگی این امکان را به بیماران می‌دهد تا در خانه قلب خود را تحت کنترل داشته باشند و نیاز به بستری در بیمارستان نداشته باشند.

  • دستگاه تراپی ریسپیراتوری

دستگاه تراپی ریسپیراتوری جهت بهبود عملکرد ریه‌ها، تقویت عضلات تنفسی و کاهش عوارض تنفسی همچون تنگی نفس مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه با ایجاد فشار هوای مثبت در مسیر تنفسی، به بهبود توانایی تنفسی فرد کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لیست علاقه مندی ها 0