اکسیژن ساز ، بای پپ ، سی پپ

تخت جراحی

تخت جراحی چیست؟

تخت جراحی از جمله تجهیزات پزشکی اساسی بیمارستانی به‌شمار می‌رود که جهت انجام عملیات جراحی بر روی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخت جراحی شامل یک سطح بالا و صاف برای قرار گرفتن بیمار، پشتیبانی از بدن بیمار و امکان تنظیم ارتفاع برای دسترسی به مناطق مختلف بدن است. در طول عمل جراحی، تخت جراحی باید مطابق با نیازهای جراح و همچنین بیمار تنظیم شود تا بهترین شرایط برای انجام عمل فراهم شود. تخت جراحی همچنین قابل حمل است و می‌توان آن را به راحتی از یک اتاق به اتاق دیگر منتقل کرد.

تخت جراحی
قیمت تخت جراحی

کاربرد تخت جراحی

تخت جراحی یکی از مهم‌ترین ابزار زیرساختی جهت انجام عمل جراحی به‌شمار می‌رود. در مدت انجام عمل جراحی، بیمار بر روی تخت جراحی قرار می‌گیرد و پزشکان و پرستاران با استفاده از این تخت. امکانات لازم برای صورت‌گیری عمل جراحی را فراهم می‌کنند.

بعضی از کاربردهای تخت جراحی عبارتند از:

  • انجام عمل جراحی مختلف

تخت جراحی جهت انجام عمل‌های جراحی متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جمله جراحی قلب، جراحی مغز و اعصاب و جراحی‌های ارتوپدی.

  • نظافت و مراقبت از بیمار

تخت جراحی شامل امکاناتی همچون پایه‌های قابل تنظیم، دستگیره‌ها و سیستم‌های فرشته‌ای است. که برای ارائه خدمات بهتر به بیماران به کار می‌رود.

  • تسهیل کار پرستاران و پزشکان

با استفاده از تخت جراحی، پرستاران و پزشکان می‌توانند به راحتی به بیمار دسترسی داشته باشند. و امکانات لازم برای انجام عمل جراحی را در اختیار داشته باشند.

  • کاهش خطر آسیب‌های ناشی از عمل جراحی

استفاده از تخت جراحی باعث کاهش خطر آسیب‌های ناشی از جابجایی بیمار به دور از محل عمل جراحی می‌شود.

  • افزایش سرعت بهبودی بیمار

استفاده از تخت جراحی سبب افزایش سرعت بهبودی بیماران پس از عمل جراحی می‌شود.

  • کاهش خطر عفونت

تخت جراحی شامل سیستم‌های خاصی همچون سیستم‌های گرمایشی و سردایشی است که به کاهش خطر عفونت در محل عمل جراحی کمک می‌کند.

 

انواع تخت جراحی

  • تخت جراحی مکانیکی

تخت جراحی مکانیکی، یک نوع تخت جراحی است که برای تنظیم ارتفاع، شیب و زاویه‌ی سطح تخت از یک سیستم مکانیکی استفاده می‌کند. در این نوع تخت، برای تغییر ارتفاع سطح تخت از دسته‌ی فلزی کنار تخت استفاده می‌شود و برای تغییر شیب و زاویه‌ی سطح تخت، از دسته فلزی روی پایه‌های قابل تنظیم تخت استفاده می‌شود. تخت جراحی مکانیکی، در مقایسه با تخت جراحی الکتریکی و هیدرولیکی، قیمت کمتری دارد و برای برخی از موارد عمل جراحی گزینه مناسب‌تری است. اما این نوع تخت جراحی نسبت به تخت‌های الکتریکی و هیدرولیکی، قابلیت تنظیم محدودتری دارد و برای تغییر ارتفاع و زاویه‌ی سطح تخت، نیاز به بالا و پایین آوردن دسته‌ی فلزی و تنظیم پایه‌های تخت دارد.

تخت اتاق عمل
تخت جراحی اتاق عمل
  • تخت جراحی هیدرولیکی

تخت جراحی هیدرولیکی یک تخت جراحی است که تنظیم ارتفاع و زاویه‌ی آن با استفاده از سیستم هیدرولیک انجام می‌گیرد. این تخت‌ها بیشتر در بیمارستان‌ها، مراکز پزشکی و خدمات بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از دیگر مزیت‌های تخت جراحی می‌توان به امکان تنظیم شیب و شکن بدون دخالت دست اشاره کرد.

  • تخت جراحی ارتوپدی

تخت جراحی ارتوپدی دارای ویژگی‌های مختلفی است و جهت انجام عملیات‌های ارتوپدی حیاتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تخت جراحی ارتوپدی قابلیت تنظیم ارتفاع، زاویه و پشتیبانی بیشتر دارد. این محصول اغلب مجهز به سیستم‌های قفل کننده است و به جراحان کمک می‌کند تا بخش مورد نیاز بیمار را به ثبات برسانند. تخت جراحی ارتوپدی دارای پشتیبانی بیشتر مانند پد پشت، وسایل حمل و نقل بیمار و ابزارهای خصوصی برای عمل بهتر است. تخت جراحی ارتوپدی اغلب دارای سیستم‌های کنترل درد برای کاهش عوارض بعد از جراحی است.

تخت جراحی ارتوپدی
تخت جراحی ارتوپدی پارمدیک
  • تخت جراحی زنان

تخت جراحی زنان از جمله نمونه‌های تخت جراحی دارای طراحی و ویژگی‌های خاص است. این تخت جراحی قابلیت تنظیم ارتفاع دارد و از پایه‌های قابل تنظیم نیز پشتیبانی می‌کند. این محصول دارای دستگیره‌های دستی است و دسترسی به بیمار را تسهیل می‌کند. اغلب تخت‌های جراحی زنان مجهز به فضای کافی برای نصب لوازم جانبی و دیگر ابزارهای جراحی هستند. از آنجایی که تخت جراحی زنان مرتباً مورد استفاده قرار می‌گیرد و کارآیی بخصوصی دارد. بصورتی طراحی شده که قابلیت شستشو و ضدعفونی کردن هم داشته باشد.

تخت جراحی پارمدیک C-ARM 502
تخت جراحی پارمدیک C-ARM 502

 

بهترین تخت جراحی

برندهای متعددی هستند که در زمینه طراحی و تولید تخت جراحی فعالیت تخصصی دارند. از برترین برندهای تولید و عرضه تخت جراحی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Stryker

Stryker یکی از معروف‌ترین شرکت‌های فناوری پزشکی است که در زمینه تولید تجهیزات پزشکی بخصوص تخت‌های بیمارستانی فعالیت دارد. این برند معروف در زمینه طراحی و تولید انواع تخت جراحی همچون تخت جراحی ارتوپدی، ستون فقرات و نوروتکنولوژی فعالیت تخصصی دارد.

  • Hill-Rom

هلدینگ Hill-Rom یکی از اولین و برترین تولید کننده‌های تخت‌های جراحی و بیمارستانی در جهان شناخته می‌شود. این برند آمریکایی است و می‌توانید از آن انواع تخت جراحی و بستری سه شکن، دو شکن، هیدرولیکی و … را خریداری کنید.

  • Tekno

تکنو مدیکال برند آلمانی فعال در زمینه تولید و عرضه تجهیزات پزشکی بیمارستانی بخصوص تخت جراحی است. از این برند می‌توان به محصولات مدرن و پیشرفته‌ای در غالب تخت جراحی همچون تخت جراحی مکانیکال و تخت جراحی الکترومکانیکال اشاره کرد.

  • AMISCO

اگر قصد خرید تخت جراحی از برند آمریکایی داشته باشید، برند AMISCO را توصیه می‌کنیم. این برند علاوه‌بر تولید انواع تخت جراحی ساده، هیدرولیکی و تخت جراحی ارتوپدی در زمینه طراحی و تولید تخت جراحی پت نیز فعالیت دارد. از ویژگی‌های محصولات این برند می‌توان به دوام بالا، مقاومت در برابر وزن بالا و بدنه ضد زنگ اشاره کرد.

  • فرافن

از جمله برندهای معروف ایرانی در زمینه طراحی و تولید تخت جراحی می‌توان به برند فرافن اشاره کرد. این برند در زمینه طراحی و تولید تخت‌های جراحی مکانیکی تک شکن، دو شکن، سه شکن، تخت جراحی هیدرولیکی و الکترواستاتیک فعالیت دارد. همچنین محصولات این برند در مقایسه با محصولات مشابه از برندهای خارجی مقرون بصرفه‌تر هستند.

خرید تخت جراحی
تخت جراحی

خرید تخت جراحی

خرید تخت جراحی یکی از مهم‌ترین و پرهزینه‌ترین خریدهای یک بیمارستان، کلینیک یا مرکز درمانی بشمار می‌رود. لازم است در هنگام خرید این محصول به نکات زیر دقت کنید:

کیفیت محصول اولین نکته‌ای است که باید مدنظر قرار دهید. دقت کنید سایز تخت متناسب با فضای اتاق جراحی یا مرکز درمانی باشد. محصول قابلیت تنظیم ارتفاع و شیب داشته باشد. توجه به جزئیات فنی تخت جراحی از جمله قابلیت حرکت بخش‌های مختلف آن و وجود ریل‌ها برای اتصال تجهیزات پزشکی بسیار مهم است. دقت کنید تخت جراحی باید قابلیت شستشوی آسان داشته باشد و در برابر عوامل شیمیایی و ضدعفونی کننده‌ها مقاوم باشد. دقت کنید محصول قابلیت اتصال و نصب لوازم جانبی و دیگر ابزار اتاق عمل را داشته باشد. تخت جراحی باید دارای گارانتی و خدمات پس از فروش باشد.

روش استفاده از تخت جراحی
  • آماده کردن تخت : قبل از هر چیز، تخت جراحی باید آماده شود. این شامل پاک کردن سطح تخت، تعویض روکش‌های تخت و تهیه تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای انجام عمل جراحی است.
  • قرار دادن بیمار : بیمار با کمک پرستاران و جراح روی تخت جراحی قرار می‌گیرد. در این مرحله، باید برای بیمار شرایطی را فراهم کرد که به وی احساس راحتی و امنیت بدهد.
  • انتقال تخت : پس از قرار دادن بیمار روی تخت، باید تخت به سمت محل انجام عمل جراحی منتقل شود. در این مرحله، باید به این نکته توجه کرد که تخت با حرکت دادن بیمار، نباید منجر به آسیب دیدن او شود.
  • ثابت کردن تخت : بعد از انتقال تخت به محل انجام عمل جراحی، باید آن را در جای خود ثابت کرد. این کار با استفاده از قفل‌های مخصوص و یا روش‌های دیگر صورت می‌گیرد.
  • تعیین زاویه تخت : در این مرحله، باید زاویه تخت را مطابق با نوع عمل جراحی تعیین کرد. این ممکن است شامل تغییر ارتفاع سر و پاهای بیمار و چرخش تخت به سمت‌های مختلف باشد.
  • آماده سازی بیمار : با توجه به نیازهای عمل جراحی، باید بیمار آماده شود. این شامل قرار دادن لوازم و ابزار مورد نیاز برای جراحی و ضدعفونی کردن منطقه عمل است.
  • هماهنگی با جراح : پس از آماده سازی بیمار، باید با جراح هماهنگ شود تا بهترین روش برای انجام عمل جراحی مشخص شود.

اجزای اصلی تخت جراحی

  • قاب تخت: قاب تخت معمولاً از جنس فلز ساخته شده و باید پایداری کافی داشته باشد.
  • صفحه تخت: صفحه تخت باید متراکم و صاف باشد تا بتوان بیمار را به خوبی روی آن قرار داد. معمولاً از جنس فوم، لاستیک یا پلی‌استر است.
  • پد تخت: پد تخت برای راحتی بیشتر بیمار و جلوگیری از قرمز شدن پوست بیمار در نقاط فشاری مانند قسمت‌هایی که بر روی صورت، سینه و زانو قرار می‌گیرد، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • حامل‌های پای بیمار: حامل‌های پای بیمار برای حفظ موقعیت مناسب بیمار و جلوگیری از لغزش پای بیمار در هنگام عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • سیستم تنظیم ارتفاع: سیستم تنظیم ارتفاع برای تنظیم ارتفاع تخت جراحی جهت راحتی جراح در هنگام عمل جراحی و بهبود دسترسی به نقاط مختلف بیمار، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • صفحه فولادی: صفحه فولادی برای قرار دادن ابزارهای جراحی و وسایل ضروری دیگر در هنگام عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • حفره‌های جمع کننده خون: حفره‌های جمع کننده خون جهت جمع آوری خون و دیگر مایعات بدن در هنگام عمل جراحی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • پنجه‌های جراحی: پنجه‌های جراحی برای قطع و انتقال بافت‌های بدن در هنگام عمل جراحی و دسترسی به نقاط دشوار، مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • لوازم جانبی: برخی از لوازم جانبی تخت جراحی شامل دستگیره‌ها، چراغ‌های جراحی، سیستم‌های اکسیژن و کیت‌های آزمایشگاهی می‌شوند.

قیمت تخت جراحی

قیمت تخت جراحی برحسب مدل، برند و دیگر فاکتورهای مهم متغیر است. جهت خرید مطمئن و انتخاب راحت محصول توصیه می‌کنیم از وبسایت فروشگاه تجهیزات پزشکی آزطب دیدن کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لیست علاقه مندی ها 0