اکسیژن ساز ، بای پپ ، سی پپ

انواع بای پپ

دستگاه بای پپ چیست؟

برخی از بیماری‌ها و اختلالات موقتی و دائمی. همچون بیماری‌هایی که مادام‌العمر همراه فرد هستند. مانند بیماری آسم سبب بروز عوارض بیشمار دیگری می‌شوند. از جمله اولین و جدی‌ترین عوارض بیماری‌هایی که دستگاه تنفسی را درگیر می‌کند تنگی نفس و کاهش سطح اکسیژن خون است. انواع بای پپ می‌تواند در این زمینه کمک رسان خوبی باشد. زمانی که بیمار نتواند به درستی تنفس کند، ریه تلاش بیشتری برای جذب اکسیژن مورد نیاز بدن می‌کند. در نتیجه بیمار همیشه از ناتوانی جسمانی و اختلال در اندام‌های حیاتی رنج میبرد. در چنین وضعیتی پزشک متخصص تشخیص می‌دهد که بیمار باید بوسیله دستگاه بای پپ حمایت تنفسی شود.

انواع بای پپ یکی از تجهیزات پزشکی فوق‌العاده مهم بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بشمار می‌رود. و در خیلی از موارد پزشکی در بهبود اوضاع سلامت عمومی بیمار تاثیر بسزایی دارد. این محصول با تولید فشار مثبت اکسیژن را مستقیماً از طریق ماسک تنفسی به ریه بیمار انتقال می‌دهد. دستگاه بای پپ (bipap یا Bpap) علاوه کمک در دم به بازدم بیمار نیز کمک می‌کند. بنابراین با محصول Cpap تفاوت دارد. بای پپ نوعی ونیتلاتور است. و به آسان شدن روند تنفس بیمار کمک می‌کند.

کاربرد دستگاه بای پپ

زمانیکه که فرد از سلامت تنفسی بهره‌مند است، در حالت نرمال ریه‌ها زمان تنفس منبسط می‌شوند. منبسط شدن ریه به دلیل فعالیت دیافراگم که عضله اصلی تنفس در قفسه سینه محسوب می‌شود، در جهت رو به پایین رخ می‌دهد. این حرکت دیافراگم فشار داخل مجرا و کیسه‌های ریه را کاهش می‌دهد. با کاهش فشار هوا وارد ریه‌ها شده و ریه از اکسیژن پر می‌شود.

حال اگر اختلال تنفسی رخ دهد و یا اینکه شما از پیش به بیماری تنفسی مبتلا باشید. انواع بای پپ این قابلیت را دارد که هوا را به داخل ریه‌ها هول دهد. به این صورت که ماسک بای پپ را روی صورت قرار می‌دهید . و دستگاه هوای تحت فشار مثبت را وارد مجاری هوایی شما می‌کند. به این عملکرد بای پپ در اصطلاح تهویه با فشار مثبت می‌گوییم.

دستگاه بای پپ BIPAP
بای پپ

دستگاه بای پپ چه مزایایی دارد؟

Bipap یک نوع ونتیلاتور دو سطحی است. مزیت استفاده از این دستگاه کمک تنفسی این است که هنگام دم گرفتن بیمار فشار مثبت وارد می‌کند. اما زمانیکه عمل بازدم انجام می‌گیرد دستگاه مطابق با وضعیت بازدم خود را منطبق کرده. و فشار هوای بازدم را کاهش می‌دهد. بنابراین بیمار حین بازدم دچار زجر تنفسی نمی‌شود و راحت خواهد بود.

به همین علت است که بیشتر متخصصین برای بیمارانی که نیاز به استفاده از دستگاه کمک تنفسی دارند. انواع بای پپ را تجویز می‌کنند. در مقایسه با بای پپ سی پپ محبوبیت کمتری دارد. چون فشار مثبت ثابت تولید می‌کند و حین بازدم نیز همان فشار هوا را حفظ می‌کند.

خرید دستگاه بای پپ

اگر بیمار از اختلالات تنفسی رنج ببرد یا به عبارت دیگر تنفس او مختل شده باشد. بای پپ می‌تواند به دم و بازدم او کمک کند. و اختلالات تنفسی‌اش را بهبود ببخشد. معمولاً در موارد زیر متخصص تجویز به استفاده از دستگاه بای پپ می‌کند:

  • آپنه انسدادی خواب.
  • اختلال انسداد مزمن ریه (COPD).
  • سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی.
  • در صورتی فرد در اثر حملات و شوک‌های عصبی تنفسش مختل شود.
  • جلوگیری شدت گرفتن اختلالات تنفسی ناشی از آسم.
  • پنومونی: عفونت قارچی که در اثر رشد باکتری یا ویروس در ریه رشد می‌کند.
  • ضعف تنفسی پس از عمل جراحی.
عوارض ناشی از استفاده دستگاه بای پپ

بصورت کلی انواع بای پپ یکی از ایمن‌ترین یا بی‌خطرترین تجهیزات پزشکی بیمارستانی و خانگی بشمار می‌رود. با وجود این استفاده از هر روش کمک درمانی یا تجهیزات پزشکی نیز می‌تواند عوارضی هرچند نادر به دنبال داشته باشد. و این درمورد بای پپ و سایر دستگاه‌های کمک تنفسی نیز صدق می‌کند.

بای پپ در مقایسه با ونتیلاتورهای تنفس مصنوعی. همچون تراکئوستومی خطرات و عوارض جدی همچون عفونت بدنبال ندارد. و این خود مزیت دستگاه بشمار می‌رود. حتی موارد نادر عوارض ناشی از استفاده بای پپ مرتبط با عمل کمک تنفسی نیست. و به ماسک صورت بای پپ بازمی‌گردد.

برخی از شایع‌ترین عوارض استفاده از ماسک و دستگاه بای پپ به شرح زیر است:

  • آسیب موضعی پوست ناشی از استفاده ماسک.
  • نفخ خفیف معده.
  • خشکی دهان.
  • نشت هوا از ماسک، که سبب می‌شود فشار کمتری وارد ریه شود.
  • احساس سوزش در چشم.
  • درد سینوسی یا احتقان سینوسی.

عوارض ناشی از دستگاه بای پپ همانطور که اشاره کردیم چندان جدی نیستند. و عمدتاً مرتبط با ماسک Bipap هستند. لازم است بخاطر بسپارید. که عوارض ناشی از استفاده بای پپ، بسته به سن، مشکلات پزشکی که دارید. و یا مدت زمان استفاده از محصول متفاوت خواهد بود. در صورتی که شما برای تسهیل روند تنفس بیمار در منزل از انواع بای پپ استفاده می‌کنید. حتماً برای اطمینان از نحوه صحیح استفاده محصول با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی صحبت کنید.

دستگاه بای پپ
بای پپ سفام دریم استار

انواع دستگاه بای پپ

دستگاه بای پپ امروز در 5 نوع متفاوت تولید و عرضه می‌شود که هر یک از آن‌ها کارکردی متفاوت دارند.

  • بای پپ s یا خودانگیخته: این محصول توسط خود بیمار تنظیم می‌شود. و بای پپ فشار هوایی که از قبل تعیین شده را تولید می‌کند.
  • بای پپ ST یا خود انگیخته دوره‌ای: این دستگاه قابلیت کارکرد خودکار و تنظیمی دارد. اگر دستگاه روی حالت T باشد دستگاه خود را با شرایط تنفسی بیمار تطبیق داده و بصورت خودکار عمل می‌کند. اگر در حالت ST باشد دستگاه همزمان بصورت اتوماتیک و تنظیمات از پیش تعیین شده عمل تولید فشار هوای مثبت را انجام می‌دهد.
  • بای پپ اتوماتیک: همانطور که از نامش پیداست این دستگاه قابلیت تنظیم خودکار درجه فشار دم و بازدم را براساس تجویز پزشک دارد. در طول خواب بیمار اگر تنفس بیمار دچار اختلال شود. دستگاه بصورت خودکار تغییر فشار لازم را انجام می‌دهد.
  • بای حجمی: این بای پپ قابلیت بررسی حجم جاری در تنفس‌های پی در پی را دارد. در ضمن قابلیت انطباق با شرایط تنفسی بیمار را نیز دارد و سبب راحتی تنفس او می‌شود.
  • بای پپ ASV یا Adaptive Servo-Ventilation: این دستگاه از ساختمان پیچیده‌تری نسبت به انواع دیگر برخوردار است. قابلیت تنظیم حجم هوای وارد شده را دارد. می‌تواند ریه را منبسط کند . و در بازدم نیز با کاهش فشار هوا تنفس را برای بیمار راحتتر کند.

بهترین برند دستگاه بای پپ

بای پپ فیلیپس

فیلیپس یک برند بسیار معروف آمریکایی است. که تنوع تجهیزات پزشکی‌اش در بازار تجهیزات پزشکی زبانزد است. این برند انواع بای پپ نیز تولید می‌کند. از جمله بای پپ‌های پرفروش این برند که توسط آزطب نیز عرضه می‌شود می‌توان به Philips Respironics AutoSV اشاره نمود. دستگاه بای پپ فیلیپس با قابلیت حمل راحت، دارای کیف مسافرتی، فوق‌العاده بی‌صدا و دارای مدهای تنفسی بای پپ و سی پپ.

بای پپ رسمد

اگر قصد خرید انواع بای پپ از برند خارجی خیلی معروف داشته باشید آزطب به شما برند رسمد را توصیه می‌کند. این محصول انواع متفاوت بای پپ‌های خانگی را با بالاترین سطح استاندارد تولید می‌کند. ازجمله تولیدات پرفروش این برند می‌توان بای پپ BREAS Vivo 30 نام برد. این محصول یک ونتیلاتور پیشرفته غیرتهاجمی است. از مدهای سی پپ نیز پشتیبانی می‌کند و قابلیت حمل دارد. این دستگاه بای دارای سنسور TRIGGER است و در صورت نشت بازدم بصورت خودکار فعال می‌شود.

شما می‌توانید برای اطلاع بیشتر از سایر محصولات بای پپ عرضه شده توسط آزطب به وبسایت فروشگاه تجهیزات پزشکی آزطب مراجعه فرمایید.

1نظر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لیست علاقه مندی ها 0