اکسیژن ساز ، بای پپ ، سی پپ

انواع چراغ اتاق عمل

چراغ اتاق عمل

چراغ اتاق عمل که با نام چراغ سیالیتیک و لامپ جراحی (Surgical Light) نیز شناخته می‌شود. از مهم‌ترین تجهیزات اتاق عمل است. این چراغ که ممکن است از یک یا چند حباب لامپ تشکیل شود. کمک می‌کند محل جراحی نور مناسبی داشته باشد تا عمل جراحی با کیفیت بالا انجام شود. طراحی چراغ‌های سیالیتیک باید به گونه‌ای باشد که روشنایی اتاق اذیت کننده نباشد. و در عین حال دید خوبی از محل جراحی در دید اعضای کادر جراحی قرار دهد. همچنین این نور می‌بایست قابلیت نفوذ در عمق قسمت مورد جراحی را داشته باشد و سایه‌های پراکنده ایجاد نکند.

چراغ اتاق عمل از تجهیزات بسیار ضروری اتاق عمل محسوب می‌شود. این چراغ می‌بایست با تولید نوری مناسب دید دقیقی به جراح بدهد تا کیفیت عمل جراحی حفظ شود. این چراغ‌ها در انواع مختلفی طراحی می شوند و مزایای بسیاری دارند که در این متن به آن‌ها پرداخته می‌شود.

انواع چراغ اتاق عمل

این نوع چراغ‌ها را می‌توان از جنبه‌های گوناگون مانند نوع چراغ، قرارگیری و تعداد قمر دسته‌بندی کرد:

  • نوع لامپ

انواع لامپ در چراغ های جراحی تنوع بسیاری دارند و ممکن است تابشی یا LED باشند:

  • تابشی

لامپ‌های تابشی انواع گوناگونی دارند که برخی از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • لامپ فیبر نوری زنون یا فایبر اپتیک

در این نوع لامپ برای تولید نور از گاز زنون استفاده می شود که رنگی شبیه به نور روز دارد. همچنین این لامپ‌ها گرما و اشعه‌ی ماورای بنفش کمی تولید می کنند.

  • هالوژنی

از قدیمی‌ترین انواع لامپ هستند و نور سفید مناسبی تولید می‌کنند. طول عمر این لامپ معمولا بین هزار تا هزار و سیصد ساعت است.

  • لامپ سوزنی
  • تنگستن
  • کوارتز
  • دیود های اشاعه دهنده ی نور یا LED

لامپ‌های LED درخشندگی بسیار مناسبی دارند و می‌توان تا بیش از صد هزار ساعت از آن‌ها استفاده کرد. حرارت این نوع لامپ نسبت به دیگر لامپ‌ها کمتر است و نور سفید خالصی را در اختیار جراح قرار می‌دهند.

چراغ اتاق عمل ایرانی
چراغ اتاق عمل

چراغ‌ها را می‌توان بر اساس نحوه‌ی قرار گرفتن و نصب نیز دسته‌بندی کرد. با این حال به خاطر داشته باشید که ممکن است یک چراغ را بتوان به چند روش قرارگیری گوناگون استفاده کرد:

  • چراغ اتصال به بازوی متحرک

در این روش چراغ به بازوهای متحرک متصل می‌شود و می‌توان به راحتی محل قرارگیری آن را تنظیم نمود.

  • چراغ پایه‌ی زمینی

به یک پایه روی زمین متصل می‌شود و می‌توان آن را جابجا کرد تا در زاویه‌ی مناسب قرار بگیرد. همچنن، در صورت نیاز این قابلیت وجود دارد که به کمک ترمزهای تعبیه شده زیر پایه، آن را ثابت نگاه داشت.

چراغ اتاق عمل سقفی

چراغ‌های سقفی اتاق عمل را می‌توان به طور ثابت در نقطه‌ای نصب کرد یا به کمک ریل در سقف وضعیت قراردهی آن‌ها را تغییر داد.

  • چراغ پیشانی یا هدلایت

هدلایت بیشتر برای جراحی قسمت‌های کوچک و پیچیده استفاده می‌شود. این نوع چراغ به سر جراح متصل شده و نوری ثابت و درخشان دارد. از مزایای این نوع چراغ می‌توان به عدم تشکیل سایه، سبکی، مصرف کم انرژی، تولید گرمای بسیار اندک و انعطاف آن ا اشاره کرد. تنظیم زاویه‌ی این نوع چراغ اتاق عمل بسیار آسان است و به جراح آزادی عمل بسیاری می‌دهد. لازم به ذکر است باتری استفاده شده در هدلایت‌ها  معمولا از جنس لیتیوم پلیمر است که نشان از عمر طولانی و استقامت آن دارد. هدلایت‌ها خود در دو نوع سیمی و شارژی طراحی می‌شوند که متدوال‌ترین آن‌ها نوع شارژی است. لازم به ذکر است، هدلایت‌ها نیز می‌توانند لامپ‌های گوناگونی داشته باشند که رایج‌ترین آن‌ها هدلایت‌های LED هستند.

چراغ جراحی دیواری

این نوع چراغ روی دیوار نصب می‌شوند و می‌توان ارتفاع آن‌ها را بر حسب نیاز تنظیم کرد. لازم به ذکر است، دسته‌ی چراغ‌های دیواری قابلیت استریل شدن دارد.

به طور کل، روشنایی مناسب در اتاق عمل وابسته به موارد گوناگونی است که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • روشنایی مانند نور روز

خرید چراغ اتاق عمل

در انتخاب این محصول باید به یکسری نکات دقت داشت. چراغ اتاق عمل می‌بایست نوری شبیه به نور روز تولید کند تا خطای رنگی در اتاق عمل کاهش پیدا کند. همچنین لازم به ذکر است این نور نباید به قدری زیاد باشد که چشم جراح و دیگر اعضای تیم جراحی را خسته کند. تحقیقات نشان می‌دهند، مقدار مناسب درخشندگی چراغ اتاق عمل بهتر است بین 40 هزار تا 160 هزار لوکس (واحد اندازه‌گیری شدت روشنایی نور) باشد.

  • ساختار مناسب
  • چراغ‌های جراحی بسته به نیاز ممکن است طراحی‌های گوناگونی داشته باشد که در ادامه توضیح بیشتری از آن آمده است.
  • سایه‌ی مناسب

در واقع نورها دو نوع سایه‌ی پراکنده و کانتور ایجاد می‌کند. نوع پراکنده‌ی آن که در اثر زاویه‌ی تابش نور و تعداد منابع نور به وجود می‌آید،  تنها منجر به اختلال در دید افراد می‌شود. این در حالی است که سایه‌های کانتور به بهبود دید جراح از طریق سنجش مناسب حجم و عمق کمک کرده و جراحی را آسان‌تر می‌کنند.

  • مقدار نور

معمولا برای این که محل جراحی از میزان نور خوبی برخوردار باشد، لازم است نور سه منبع مختلف با هم ادغام شده و حجم یکنواختی را ایجاد کنند.

  • دمای تولید شده

لازم است میزان دمای تولید شده توسط چراغ‌های اتاق عمل به درستی مدیریت شوند که معمولا به کمک انواع فیلتر و هالوژن‌ها انجام می‌شود. در صورتی که گرمای تولید شده از حد خارج شود، ممکن است علاوه بر ایجاد ناراحتی برای کادر درمان، بافت بدن بیمار نیز خشک شود. یکی از رایج‌ترین روش‌ها برای جلوگیری از این مسئله، استفاده از لامپ‌های LED است؛ زیرا علاوه بر نور مناسب، کم‌ترین میزان گرما را تولید می‌کنند.

1نظر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لیست علاقه مندی ها 0