اکسیژن ساز ، بای پپ ، سی پپ

دستگاه بای پپ

دستگاه بای پپ چیست؟

اگر از آپنه خواب انسدادی رنج میبرید. یا از فرد بیماری در منزل مراقبت می‌کنید که از درگیری به اختلال OAS رنج میبرد. پزشک متخصص توصیه می‌کند که از دستگاه بای پپ استفاده کنید. محصول کمک تنفسی بای پپ دستگاهی شبیه به سی پپ اما با دو فشار هوای متفاوت است. این دستگاه تنفسی ، مانند دستگاه سی پپ فشار هوای مثبت را بصورت پیوسته و قابل تنظیم به مجاری تنفسی انتقال می‌دهد. و انسداد ریوی را برطرف می‌کند.

اما دستگاه بای پپ تفاوت بزرگی با سی پپ دارد. تفاوتشان این است که بای پپ علاوه‌بر عمل دم در بازدم هم به بیمار درگیر به اختلال تنفسی کمک می‌کند. اگر شما در خواب مرتباً خر و پف می‌کنید. و دچار انسداد راه‌های هوایی می‌شوید. به این معناست که از اختلال OAS رنج می‌برید و نیاز به استفاده از دستگاه Bipap دارید.

کاربرد دستگاه بای پپ

زمانی که در خواب فرد دچار حمله آپنه انسدادی می‌شود. مغز نمی‌تواند اکسیژن کافی دریافت کند. در این وضعیت بیمار دچار یکی از حالت‌های افزایش ضربان قلب، خفگی و سرفه شدید می‌شود. بنابراین از خواب برخواسته و سعی بر تنفس مجدد می‌کند. اما اگر در خواب تنفس متوقف شود و بیمار بیدار نشود. سکته مغزی و قلبی رخ داده و فرد جان خود را از دست می‌دهد.

حال کاربرد دستگاه بای پپ این است که با ایجاد فشار هوای مثبت دو طرفه، بدون اینکه چرخه خواب را برهم بزند. و یا اینکه محدودیت حرکتی حین خواب برای بیمار ایجاد کند. جلوی بروز حملات آپنه انسدادی را بگیرد. بنابراین با تنظیم درمانگر تنفسی، بیمار در خواب با استفاده از ماسک و فشار هوای مثبت انسداد مجاری تنفسی‌اش برطرف شده. و براحتی عمل دم را انجام می‌دهد.

از طرفی اگر بیمار در وضعیت بازدم هم توانایی کافی را نداشته باشد. بای پپ مجدداً به کمک آمده و با کاهش فشار هوای مثبت عمل بازدم را برای فرد راحتتر می‌کند. در دفعات نخست شاید بیمار از استفاده ماسک و احساس فشار هوای مثبت مقداری ناراحت شود. اما به مرور زمان این حالت برایش عادی شده. و کیفیت خواب و استراحتش افزایش می‌یابد.

دستگاه بای پپ کم تنفسی
دستگاه بای پپ

خرید دستگاه بای پپ

در اینجا به مواردی که خرید بای پپ می‌تواند به شما کمک کند لیست شده است.

  • بهبود وضعیت خواب

یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از دستگاه بای پپ و تجویز پزشک متخصص به استفاده از این محصول توسط بیمار این است که از بروز حملات آپنه خواب و خر و پف جلوگیری می‌کند. این دستگاه با ایجاد و انتقال فشار هوای مثبت به ریه از انسداد مجاری تنفسی جلوگیری می‌کند. با نرمال شدن روند تنفس دیگر فرد خر و پف نمی‌کند و وضعیت خواب او بهبود می‌یابد.

  • از بروز آپنه جلوگیری می‌کند.

دیگر دلیل عمده‌ای که سبب می‌شود پزشک تجویز به استفاده از این دستگاه کند، آپنه خواب است. آپنه خواب به حالتی گفته می‌شود که فرد برای لحظاتی در خواب تنفسش متوقف می‌شود. این حمله تنفسی عموماً در خواب رخ می‌دهد و سبب برهم خوردن خواب طبیعی می‌شود. اگر آپنه خواب کنترل نشود در موارد شدید سبب سکته قلبی خواهد شد.

با استفاده از دستگاه بای پپ فرد بصورت تمام وقت توسط دستگاه حمایت تنفسی می‌شود. مزیت بای پپ نسبت به سی پپ این است که حتی در بازدم هم به بیمار مبتلا به اختلال آپنه کمک می‌کند. به این صورت که هنگام بازدم فشار هوا را کاهش می‌دهد تا فرد احساس راحتی بیشتری داشته باشد. ضمناً بای پپ با باز نگهداشتن مجاری تنفسی از بروز مجدد آپنه جلوگیری می‌کند.

بهترین دستگاه بای پپ

  • هوشیاری را افزایش می‌دهد.

احتمالاً تاکنون اگر نام بای پپ را شنیده باشید آن را تنها بعنوان کالای پزشکی میشناسید که به عمل تنفس بیمار مبتلا به مشکلات ریوی کمک می‌کند. اما اثر این دستگاه تنها به کمک تنفسی محدود نمی‌شود. زمانی که فرد از بای پپ حین خواب و استراحت استفاده می‌کند، دیگر دچار توقف دم و بازدم نمی‌شود. بنابراین اکسیژن به اندازه کافی از طریق جریان خون به مغز و دیگر اندام‌های حیاتی می‌رسد. در این حالت مغز فعال‌تر شده و فرد هوشیاری بیشتری نسبت به قبل احساس می‌کند.

  • خستگی و کسالت جسمی را برطرف می‌کند.

دستگاه بای پپ با تسهیل روند دم و بازدم سبب می‌شود که اکسیژن مورد نیاز اندام‌ها تامین شود. و بافت‌های آسیب دیده و ضعیف سریعتر بهبود پیدا کنند. به همین دلیل است که به مرور زمان بیمار احساس سلامت فیزیکی بیشتری دارد. دیگر دچار ضعف جسمانی نمی‌شود. و خلق و خوی او نیز بهتر می‌شود.

بای پپ

  • تمرکز و حافظه را بهبود می‌بخشد.

یکی از عوارض شایع عدم تنفس درست این است. که بیمار مبتلا به اختلال ریوی همیشه از عدم هوشیاری، گیج بودن و عدم تمرکز رنج میبرد. با بهبود وضعیت تنفس، فرد به اندازه کافی اکسیژن دریافت می‌کند. حالت گیجی او برطرف شده و تمرکز بیشتری بر اعمال و مهارت‌های خود خواهد داشت.

  • از بروز فشار خون بالا و سکته مغزی جلوگیری می‌کند.

با وجود اینکه معمولاً افراد درگیر به آپنه خواب یا OAS در موارد شدید دچار سکته قلبی می‌شوند، اما در این افراد فشار خون بالا نیز مشاهده می‌شود و موارد سکته مغزی نیز از میان این گروه گزارش می‌شود. بای پپ با بهبود وضعیت تنفس بیمار مبتلا به اختلال OAS علاوه‌بر سکته قلبی از افزایش فشار خون و بروز سکته مغزی نیز جلوگیری می‌کند و خطر مرگ را برطرف می‌نماید.

موارد استفاده از دستگاه بای پپ

  • درمان اختلال OAS
  • جلوگیری از بروز و شدت یافتن پنومونی در ریه
  • برظرف کردن ضعف تنفسی ناشی از جراحی
  • افزایش سطح هوشیاری بیمار
  • کاهش سطح حملات تنفسی ناشی از شوک‌های عصبی
  • درمان و بهبود وضعیت بیمار مبتلا به انسداد ریه مزمن
  • برطرف کردن و بهبود وضعیت فرد مبتلا به سندرم هیپوونتیلاسیون چاقی
  • کاهش اثرات ناشی از حمله آسم

انواع دستگاه بای پپ

دستگاه بای پپ امروز محدوده مصرف گسترده‌ای دارد. و از آن در بخش‌های مختلف بیمارستانی همچون اورژانس، بخش مراقبت‌های ویژه و اورژانس استفاده می‌کنند. البته این محصول در انواع خانگی نیز تولید و مصرف می‌شود. به لحاظ کارکرد و قابلیت‌ها دستگاه‌های بای پپ در پنج گروه متفاوت رده بندی می‌شوند. که به شرح زیر است:

  • دستگاه بای پپ ASV یا Adaptive Servo-Ventilation
  • دستگاه بای پپ اتوماتیک
  • دستگاه بای پپ حجمی
  • دستگاه بای پپ S یا خودانگیخته
  • دستگاه بای پپ ST یا خود انگیخته دوره‌ای

بهترین برندهای دستگاه بای پپ

بای پپ در انواع ذکر شده از برندهای متعدد و معروفی تولید می‌شود. این محصول یکی از تجهیزات پزشکی بسیار پرکاربرد و پرفروش در بازار تجهیزات پزشکی و فروشگاه تجهیزات پزشکی آزطب بشمار می‌رود. آزطب سعی نموده تا از بهترین برندها محصولاتی باکارکرد استاندارد و حداکثر میزان اثربخشی تامین و عرضه نماید. از جمله برندهای معتبری که محصولاتشان را می‌توانید از طریق آزطب خریداری کنید می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

بای پپ ZTS مدل PLUS ZTS-ST 528 A

بای پپ ZTS مدل PLUS ZTS-ST 528 A از جمله محصولات تولید داخل است. برند ZTS از سابقه درخشانی برخوردار است و محصول بای پپ آن رقیب نمونه‌های خارجی محسوب می‌شود. این دستگاه دارای دو عملکرد سی پپ و بای پپ است. از بین بای پپ‌های ایرانی بعنوان یکی از بی‌صداترین محصولات پزشکی شناخته می‌شود. پرتابل است و قابلیت مرطوب کننده گرم نیز دارد.

بای پپ فیلیپس مدل Philips Respironics AutoSV

بای پپ فیلیپس مدل Philips Respironics AutoSV محصول ساخت شرکت فیلیپس آمریکاست. این بای پپ دارای مدهای تنفسی بای پپ و سی پپ است. بسیار کم صداست و قابل استفاده با سه نوع ماسک تنفسی نازال، پیلو و کامل است. این محصول قابلیت حمل دارد. همراه آن یک کیف مسافرتی ارائه می‌شود که می‌توانید دستگاه را داخل آن براحتی حمل کنید.

بای پپ رسمد stellar
بای پپ رسمد

بای پپ رزمد مدل BREAS Vivo 30

این محصول تولید شرکت رزمد آمریکاست و از یکی از پیشرفته‌ترین بای پپ‌های موجود در بازار تجهیزات پزشکی بشمار می‌رود. اگر بخواهید برای مراقبت تنفسی بیمار بستری در منزل از بای پپ استفاده کنید، این محصول را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این محصول بای پپ همزمان از دو مد تنفسی سی پپ و بای پپ پشتیبانی می‌کند، دارای نمایشگر فشار هواست  و سنسور نشت هوا نیز دارد.

بای پپ لون اشتاین Loweinstein Prisma 25 ST

بای پپ Loweinstein Prisma 25 ST محصول شرکت آلمانی لون اشتاین است. این محصول قابلیت کارکرد بیمارستانی و خانگی دارد. دارای قابلیت EPAP و تنظیم حجم خروجی است. در صورت لزوم می‌تواند همزمان علاوه‌بر تنظیمات دستی درصورت بروز اختلال تنفسی کارکرد خود را با شرایط تنفسی بیمار تطبیق دهد.

3نظر

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لیست علاقه مندی ها 0