اکسیژن ساز ، بای پپ ، سی پپ

کاربرد ماشین بیهوشی

کاربرد ماشین بیهوشی در اتاق عمل

ماشین بیهوشی از جمله تجهیزات بیمارستانی است که کاربردهای مختلف در کنترل درد و بیهوشی بیماران دارد. از این محصول معمولاً در اتاق جراحی جهت ایجاد و حفظ حالت بیهوشی و نیمه بیهوشی و انجام جراحی استفاده می‌شود. مخصوصاً این دستگاه به تیم جراحی فرصت انجام جراحی طولانی مدت بدون برگشت هوشیاری بیمار را می‌دهد. در این مقاله در مورد کاربرد ماشین بیهوشی بیشتر خواهیم گفت.

ماشین بیهوشی

ماشین بیهوشی یا دستگاه بیهوشی (Anesthesia Machine) دستگاه پزشکی است که در فرایند بیهوشی برای ایجاد و حفظ حالت بیهوشی در بیماران مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی این دستگاه، تأمین و رساندن نسبت مناسبی از گازهای تنفسی و داروهای بیهوشی به بیمار است.

ماشین بیهوشی شامل اجزاء و سیستم‌های مختلفی است که هر یک عملکرد مشخصی را برعهده دارند. و در کاربرد ماشین بیهوشی نقش دارند. برخی از اجزاء اصلی ماشین بیهوشی عبارتند از:

منبع گازها: ماشین بیهوشی دارای منابعی از گازهای طبی مثل اکسیژن، نیتروژن و هلیوم است که برای تأمین و تهویه مناسب ریه‌های بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سیستم تنظیم جریان: جریان گازها در دستگاه بیهوشی با استفاده از سیستم تنظیم جریان کنترل می‌شود. این سیستم شامل رگولاتورها و فلومترهاست که به نگهداری یک جریان گاز ثابت و قابل تنظیم کمک می‌کند.

سیستم ترکیب گاز: این سیستم مسئول ترکیب صحیح و دقیق گازهای التهاب‌آور و داروهای بیهوشی است. این ترکیب باید به نسبت مناسب و مطابق با نیازهای هر بیمار تنظیم شود.

سیستم جذب دی‌اکسید کربن: در حین تنفس، بیمار دی‌اکسید کربن تولید می‌کند که باید از بدن خارج شود تا سطح مناسبی از آن حفظ شود. دستگاه بیهوشی شامل سیستم جذب دی‌اکسید کربن است که این گاز را از طریق یک جذب ‌کننده حذف می‌کند. یکی از انواع کاربرد ماشین بیهوشی این مورد است.

مانیتورینگ و کنترل: ماشین بیهوشی با استفاده از سنسورها و مانیتورها، اطلاعاتی مانند فشار خون، ضربان قلب، تنفس و سطح بیهوشی را در طول عمل جراحی نظارت می‌کند. این اطلاعات به پزشک و تیم بیهوشی کمک می‌کند تا بیمار را در حالت بیهوشی مناسب نگه دارند.

 

 

کاربرد ماشین بیهوشی

ماشین بیهوشی در اتاق عمل نقش حیاتی و اساسی دارد و برای تسهیل انجام عمل جراحی و حفظ سلامت بیمار در طول عمل مورد استفاده قرار می‌گیرد. در زیر، به تعدادی از کاربردهای ماشین بیهوشی در اتاق عمل اشاره می‌کنیم:

  • فراهم کردن بیهوشی: یکی از کاربردهای اصلی ماشین بیهوشی در اتاق عمل، فراهم کردن شرایط بیهوشی کامل بیمار است. با تزریق داروهای بیهوشی مناسب، بیمار به طور کامل بیهوش می‌شود و خواب عمیقی پیش از عمل را تجربه می‌کند.
  • حفظ تنظیمات حیاتی: ماشین بیهوشی می‌تواند به طور مداوم و پیوسته تنظیمات حیاتی بیمار را نظارت و کنترل کند. این شامل مانیتورینگ فشار خون، ضربان قلب، سطح اکسیژن خون و دیگر پارامترهای حیاتی است. این نظارت مستمر بر تغییرات حال بیمار، به پزشک کمک می‌کند تا به طور دقیق و به موقع برخی تصمیمات درمانی را بگیرد.
  • کنترل درد: ماشین بیهوشی می‌تواند با تزریق داروهای مناسب، به کنترل درد در حین جراحی و پس از جراحی کمک کند. با توجه به نوع و شدت درد، نوع داروهای بیهوشی تنظیم می‌شود تا بیمار را در طول فرآیند بهبودی از درد آزاد کند. این مورد یکی از مهمترین انواع کاربرد ماشین بیهوشی در اتاق عمل است.
  • تنظیم دمای بدن: هنگامی که بیمار بیهوش است، ماشین بیهوشی معمولاً مسئول تنظیم و کنترل دمای بدن بیمار است. تنظیم دمای بدن بیمار حائزاهمیت است زیرا دمای بدن بیمار را در محدوده مناسب نگه می‌دارد و از افتادن به حالت خطرناک تب یا تهوع بعد از عمل جلوگیری می‌کند.

این فقط چند مورد از کاربردهای ماشین بیهوشی در اتاق عمل هستند. استفاده از ماشین بیهوشی همیشه باید تحت نظارت پزشک مجرب و با رعایت دقیق پروتکل‌های ایمنی صورت گیرد تا سلامت بیمار تضمین شود.

انواع ماشین بیهوشی

از ماشین‌ بیهوشی به منظور ایجاد حالت بیهوشی در هنگام عمل جراحی و انجام فرایندهای پزشکی استفاده می‌شود. در طول سالها، چندین نوع ماشین بیهوشی ساخته شده. و تبدیل به محصولات پزشکی توسعه یافته شده‌اند. در ادامه‌ی کاربرد ماشین بیهوشی ، به انواع رایج ماشین‌های بیهوشی اشاره می‌کنیم:

  • ماشین بیهوشی گازی: ماشین بیهوشی گازی اغلب با استفاده از گازهایی مانند ایزوفلوران، سیکلوفلوران و نیتروس اکسید کار می‌کند.
  • ماشین بیهوشی ترکیبی: این نوع ماشین بیهوشی از ترکیب گازها و داروهای دیگر مانند آنالژزیک‌ها (مثل فنتانیل) و القاکنندگان خواب (مثل پروپوفول) برای ایجاد حالت بیهوشی و کنترل درد استفاده می‌کند.
  • ماشین بیهوشی القاکننده موضعی: ماشین بیهوشی القا کننده موضعی در حالت‌هایی که نیاز به بیهوشی محدودی است، مانند بعضی از عمل‌های جراحی موضعی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مثالی از آن، ماشین بیهوشی القاکننده موضعی پروپوفول است.
  • ماشین بیهوشی فاقد گاز: برخی از ماشین‌های بیهوشی از داروهای وریدی و دیگر ترکیباتی که نیاز به گازها برای القای بیهوشی در بیماران ندارند، استفاده می‌کنند. به نوع ماشین بیهوشی، ماشین بیهوشی فاقد گاز گفته می‌شود.

مهمترین هدف همه این ماشین‌های بیهوشی تهویه مناسب و کنترل بیهوشی به طور دقیق و ایمن برای بیمار است. انتخاب نوع ماشین بیهوشی بستگی به نوع عمل جراحی، وضعیت بیمار و توصیه پزشک دارد.

 

مشخصات فنی ماشین بیهوشی
مشخصات فنی ماشین بیهوشی کومن

 

اجزای ماشین بیهوشی

یک ماشین بیهوشی شامل اجزای متعددی است که در کنار هم کار می‌کنند تا فرآیند بیهوشی را امکان‌پذیر سازند. این اجزا عبارتند از:

داروهای بیهوشی: داروهای بیهوشی مورد استفاده در ماشین بیهوشی به منظور القاء و حفظ وضعیت بیهوشی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً داروهایی مانند آنستزی، سداتیوها و محصولات دیگری که تاثیر بر سیستم عصبی مرکزی دارند، به‌عنوان داروی بیهوشی استفاده می‌شوند.

مانیتور بیهوشی: یک مانیتور بیهوشی برای نظارت و ثبت پارامترهای حیاتی بیمار در طول فرآیند بیهوشی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شامل نظارت بر ضربان قلب، فشار خون، تنفس و سطح اکسیژن در خون است.

لوله‌ها و دستگاه‌ها: لوله‌ها و دستگاه‌های مختلفی برای تأمین تنفس و کنترل مسائل تنفسی در کاربرد ماشین بیهوشی استفاده می‌شوند. مانند تراشه‌های تزریقی، تراشه‌های برای تغذیه و تزریق دارو، دستگاه‌های تهویه مصنوعی (Ventilators) و دستگاه‌های نظارت از راه دور بیمار.

تجهیزات مانیتورینگ: تجهیزاتی مانند الکتروکاردیوگرافی (ECG)، پالس اکسیمتر  (Pulse oximeter)  و کاپنوگرافی (Capnography) نیز با هدف نظارت بر عملکرد قلب، تنفس و جریان اکسیژن بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیستم تزریق: سیستم تزریق دارو برای تزریق داروهای بیهوش کننده به بیمار استفاده می‌شود. این سیستم می‌تواند شامل پمپ‌های تزریق، خطوط اینتراونوس و سرنگ‌ها باشد.

تجهیزات ضدعفونی: در ماشین بیهوشی، تجهیزات ضدعفونی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد تا از منتقل شدن عفونت‌ها بین بیماران جلوگیری شود.

برندهای معروف تولید کننده ماشین بیهوشی

چندین برند مشهور در زمینه تولید ماشین‌های بیهوشی وجود دارد. برخی از این برندها عبارتند از:

ماشین بیهوشی GE

یکی از بزرگترین برندهای طراحی و تولید تجهیزات پزشکی است و محصولات متنوعی را در زمینه ماشین‌های بیهوشی تولید می‌کند. کاربرد ماشین بیهوشی جنرال الکتریک بسیار در محیط بیمارستان است.

ماشین بیهوشی Philips

 فیلیپس از معدود برندهایی است که چند دهه در زمینه طراحی و تولید دستگاه‌ بیهوشی و سایر تجهیزات پزشکی بیمارستانی و خانگی فعالیت دارد. از این برند می‌توانید چندین ماشین بیهوشی بیمارستانی و خانگی با ویژگی‌های متفاوت تهیه کنید.

ماشین بیهوشی Derager

دراگر یکی از شرکت‌های آلمانی معروف در زمینه طراحی و تولید تجهیزات پزشکی عمدتاً بیمارستانی شناخته می‌شود. تولید ماشین‌های بیهوشی حرفه‌ای نیز در گروه تولیدات این شرکت قرار دارد.

ماشین بیهوشی Mindray

در صورتی که برای خرید ماشین بیهوشی درپی یک برند مقرون بصرفه و باکیفیت باشید، توصیه ما به شما برند مایندری است. مایندری یک شرکت چینی است که در زمینه تولید ماشین‌های بیهوشی هوشمند و سایر تجهیزات پزشکی خانگی و بیمارستانی فعالیت دارد.

ماشین بیهوشی Medtronic

این برند از جمله شرکت‌های چندملیتی آمریکایی است که در زمینه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند و ماشین‌ بیهوشی نیز جزو محصولاتش است.

 

ماشین بیهوشی Mindray مدل A7
قیمت ماشین بیهوشی Mindray مدل A7

خرید ماشین بیهوشی

چند مورد از جدیدترین و پیشرفتهترین ماشینهای بیهوشی

برخی از تولیدات برندهای یاد شده عبارتند از:

ماشین بیهوشی جنرال الکتریک

  • ماشین بیهوشی Carestation 650: از جمله تولیدات کاربرپسند برند GE محسوب می‌شود. این ماشین بیهوشی مجهز به نمایشگر لمسی است و سرعت عمل متخصص بیهوشی را افزایش می‌دهد. پمپ‌های دارویی و آنالیزورهای این ماشین بیهوشی قابل تنظیم هستند. این ماشین بیهوشی قابلیت مانیتورینگ بیهوشی دارد و از امکان اتصال بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کند.

 

  • ماشین بیهوشی Aisys CS²: این ماشین بیهوشی از فناوری ترکیبی Carestation و سیستم‌های جبران خطا بهره میبرد. ماشین بیهوشی GE مجهز به نمایشگر لمسی بزرگ است، از فناوری خلاء خودکار بهره میبرد و قابلیت ارتباط بی‌سیم دارد. همچنین این دستگاه بیهوشی می‌تواند همزمان ضمن حفظ بیهوشی بیمار پارامترهای حیاتی او مانند فشار خون، نبض و سطح اکسیژن خون را اندازه‌گیری و کنترل کند.

ماشین بیهوشی فیلیپس

  • ماشین بیهوشی IntelliVue G7: این ماشین بیهوشی یکی از بهترین محصولات القای داروهای بیهوشی از برند فیلیپس است. از جمله نقاط قوت این ماشین بیهوشی می‌توان به نمایشگر با کیفیت بالا، کنترل و اندازه‌گیری پارامترهای حیاتی، قابلیت اتصال از طریق شبکه‌هایث بی‌سیم و طراحی کاربرپسند ساده اشاره کرد.

 

  • ماشین بیهوشی Avalon Fetal/Maternal Monitor FM50: ماشین بیهوشی  Avalon Fetal/Maternal Monitor FM50 از جمله محصولات بیهوشی است که قابلیت ثبت و ذخیره سازی داده دارد. این قابلیت در مواردی همچون لاین زنان و زایمان کاربرد دارد. این ماشین بیهوشی قابلیت اتصال به سیستم اطلاعات پزشکی دارد و از سیستم مانیتورینگ یکپارچه نیز پشتیبانی می‌کند.

 

ماشین بیهوشی دراگر narkomed 2b
قیمت ماشین بیهوشی دراگر narkomed 2b

ماشین بیهوشی دراگر

  • ماشین بیهوشی Fabius GS Premium: ماشین بیهوشی Fabius GS Premium امکان اتصال به سیستم اطلاعات پزشکی دارد. این ماشین بیهوشی مجهز به صفحه کلید کاربردی است. و سرعت تکنسین پرستاری و جراحی در کنترل و نظارت بر تنظیمات دستگاه را بهبود می‌بخشد. این ماشین بیهوشی قابلیت مانیتورینگ تنظیمات و پارامترهای حیاتی را دارد و به سیستم تنظیم جریان گاز هم تجهیز شده است. همین مورد کاربرد ماشین بیهوشی را توصیف می‌کند.
  • ماشین بیهوشی Primus: ماشین بیهوشی Primus مجهز به سیستم مانیتورینگ یکپارچه است و اطلاعات بیمار را در زمان واقعی نمایش می‌دهد. همچنین این ماشین بیهوشی می‌تواند پارامترهای حیاتی بیمار همچون ضربان قلب، فشار خون و تنفس را ثبت کرده و نمایش دهد. این ماشین بیهوشی مجهز به نمایشگر لمسی است و سبب بهبود گردش کار می‌شود.

 ماشین بیهوشی Mindray:

  • ماشین بیهوشی A7 Anesthesia Workstation: این ماشین بیهوشی یکی از پرطرفدارترین محصولات برند مایندری به شمار می‌رود. از ویژگی‌های منحصر به فرد این ماشین بیهوشی می‌توان به سیستم تهویه مکانیکی کاملاً خودکار، نمایشگر لمسی رنگی، سیستم کنترل دارو و سیستم هشدارهای صوتی و بصری اشاره کرد.
  • ماشین بیهوشی Wato EX-65 Pro
 ماشین بیهوشی Medtronic:
  • ماشین بیهوشیNarkomed 6400: ماشین بیهوشی Narkomed 640 مجهز به سیستم تهویه و سیستم هشدار صوتی و بصری است. این ماشین بیهوشی قابلیت تحویل دارو به صورت تنظیم شده را دارد و دارای طراحی قابل حمل است. از دیگر آپشن‌های این ماشین بیهوشی می‌توان به مانیتورینگ بیهوشی و کنترل لمسی اشاره کرد.

 

  • ماشین بیهوشیAvance CS²: از ویژگی‌های این ماشین بیهوشی می‌توان به قابلیت مانیتورینگ پارامترهای حیاتی و وضعیت بیهوشی، سیستم تهویه هوشمند، سیستم تحویل دارو و صفحه نمایش بزرگ با قابلیت کنترل لمسی اشاره کرد.

قیمت ماشین بیهوشی

همانطور که در مورد کاربرد ماشین بیهوشی گفتیم؛ ماشین بیهوشی از جمله تجهیزات پزشکی است که توسط چندین برند معتبر تولید می‌شود. بنابراین این محصول برحسب فاکتورهای موثر همچون برند، عملکرد، تکنولوژی و آپشن‌های مختلف محدوده قیمت متغیر خواهد داشت. توصیه می‌کنیم برای بررسی قیمت و مقایسه ویژگی‌های این محصول از برندهای مختلف به وبسایت فروشگاه تجهیزات پزشکی آزطب مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

لیست علاقه مندی ها 0